Ons verhaal

Wil je weten hoe KLASOPDEMAT is ontstaan? Hieronder lees je hoe onze persoonlijke ervaringen en professionele achtergrond samenkwamen in één missie: mindfulness, yoga en welzijn beschikbaar maken voor jongeren, ouders en scholen.

Hoe het allemaal begon

Het zaadje voor KLASOPDEMAT werd in 2004 geplant, toen Daphne als middelbare scholier worstelde met depressie, faalangst, prestatiedruk en een hoofd dat nooit stil was. Op aanraden van een therapeut schreef ze zich op haar vijftiende in voor een yogales en kwam ze in aanraking met meditatie. Voor het eerst in lange tijd vond ze rust, helderheid en een gevoel van ruimte; een anker dat ze nog nergens anders had gevonden. Vanaf dat moment wist ze: dit zou iedere jongere moeten leren.
In 2013 stond Daphne als docent Nederlands voor de klas en zag ze opnieuw wat zij zelf had gevoeld: leerlingen met spanning, faalangst en overvolle hoofden. Om hen als docent en mentor beter te kunnen ondersteunen, volgde ze opleidingen tot yogadocent en mindfulnesstrainer.

In 2016 ontmoette ze Harm, die op dezelfde school kwam werken. Zijn liefde voor sport, yoga, leefstijl en persoonlijke ontwikkeling sloot naadloos aan bij Daphne’s passie voor mindfulness, rust en aandacht. Hun visie bleek hetzelfde: jongeren zouden niet alleen cognitief moeten leren, maar óók leren vertragen, ademen en voelen.
Vanaf 2017 gaven ze hierover (yoga)lessen en workshops op scholen: kleine groepen, warme sfeer, nuchtere oefeningen. De effecten waren direct zichtbaar: meer rust, meer aandacht, meer ruimte. KLASOPDEMAT kreeg vorm, beetje bij beetje.

Hoe onze missie groeide

In 2020 kreeg hun missie een nieuwe laag toen Harm een ernstig fietsongeluk kreeg. Leren leven met chronische pijn maakte yoga, adem en mindfulness onmisbaar. Sindsdien zijn rustmomenten en mindful bewegen een groot onderdeel van hun relatie, hun gezin en hun dagelijkse leven. Samen met hun drie kinderen beoefenen ze dagelijks wat ze anderen leren. Zo groeide de wens om rust niet alleen de klas in te brengen, maar óók thuis, in gezinnen, in dagelijkse routines.
Vanuit deze wens ontstond in 2025 de KLASOPDEMAT Academy: een online leeromgeving waar jongeren en ouder-kind koppels in hun eigen tempo werken aan rust, focus, veerkracht, slaap, motivatie en zelfzorg. Nuchter, praktisch en gemaakt voor het echte leven. Wat begon bij één tiener op een yogamat, werd de essentie van hun werk:

Rust is geen luxe, maar een essentiële levensvaardigheid.

Niet pas wanneer het misgaat, maar juist tijdens de jaren waarin identiteit, gezondheid en toekomst worden gevormd.
Want: rust is een levensvaardigheid die de basis legt voor een leven in balans.

Onze missie

Wij geloven dat elke jongere recht heeft op rust als basis om te kunnen groeien. In een wereld waarin druk, prikkels en verwachtingen steeds toenemen, zien we hoe veel jongeren proberen overeind te blijven met een hoofd dat continu ‘aan’ staat. En we zien hoe ouders, mentoren en docenten hun best doen, maar soms niet weten hoe ze écht kunnen helpen.

Onze missie is ontstaan uit die realiteit én uit onze eigen verhalen. We weten hoe het voelt om vast te lopen, en we weten hoe bevrijdend het kan zijn wanneer je leert ademen, vertragen en tot jezelf terugkeren. Daarom brengen we onderwijs, mindfulness en beweging samen in trainingen die jongeren praktische tools geven om rust, grip en veerkracht op te bouwen; vaardigheden die je een leven lang meeneemt.

Wat maakt ons uniek?

Wij combineren jarenlange onderwijservaring met de kracht van yoga en mindfulness. Niet zweverig, wel praktisch. Daardoor kunnen we jongeren én hun omgeving tools geven die meteen toepasbaar zijn in het dagelijks leven – thuis, in de klas en via onze online Academy.

Onderwijservaring & expertise

Wij zijn geen buitenstaanders, maar docenten die jarenlang met jongeren hebben gewerkt en precies weten hoe het er in het onderwijs écht aan toe gaat.

Praktisch en toegankelijk

We geven jongeren en ouders handvatten die meteen uitvoerbaar zijn. Klein in tijd, groot in effect – op school én thuis.

Ontwikkeld vanuit de onderwijspraktijk

Onze trainingen komen voort uit jarenlange ervaring voor de klas en sluiten daardoor perfect aan bij wat jongeren, ouders en docenten dagelijks tegenkomen.

Bewezen effectief

De technieken die we gebruiken zijn uitgebreid onderzocht en worden wereldwijd ingezet om stress te verminderen en focus te vergroten.

De gezichten achter KLASOPDEMAT

Daphne is docent Nederlands, mindfulnesstrainer, yogafanaat en wordt blij van dikke boeken over persoonlijke ontwikkeling, spiritualiteit en filosofie. In het voortgezet onderwijs begeleidde ze jarenlang jongeren en docenten met stress- en spanningsklachten, was ze mentor van vele vmbo-examenklassen en hielp ze leerlingen met faalangst, volle hoofden en prestatiedruk.

Harm is docent geschiedenis, D&P en yogadocent. Hij begeleidde jarenlang jongeren in het voortgezet én speciaal onderwijs, waaronder dropout-leerlingen, en specialiseerde zich in ondersteuningsbehoeften binnen het onderwijs via de master Educational Needs. Zijn achtergrond maakt hem scherp op wat jongeren nodig hebben om zich gezien, veilig en gedragen te voelen.

Daphne en Harm delen een grote liefde voor onderwijs & mentale gezondheid en werken met een nuchtere aanpak én een warm hart voor alles wat je in en rondom het klaslokaal tegenkomt.

Nader kennismaken? We horen graag van je!